نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

مووپیچش مو

1ـ بین واقعیت و احساس ما از واقعیت فاصله است. فرایندهای ذهنی می تواند تاثیر مخربی بر روی کیفیت تحلیل اطلاعات داشته باشد. به دفعات اتفاق افتاده است که ما تصورات به نظر موجهی را برای شکل گیری یک پیش بینی معتبر منطقی به کار گرفته ایم اما اشتباه از کار درآمده است. یکی از دلائل آن خلق مدل یا مدلهایی برای چنین تحلیلی است. مدلهایی که از اساس اشتباه است.
2ـ قضاوت های عجولانه، مبتنی بر احساسات و عواظف در زمینه هایی که نیاز به تعقل و اتخاذ روشهای علمی است نیز نتایج اشتباه و مخربی به بار خواهد آورد.
سعدی علیه الرحمه می فرماید:
اگرچه پیش خردمند خامشی ادبست                        به وقت مصلحت آن به که در سخن کوشی
دو چیز طیره ی عقل ست دم فرو بستن                      به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی
زمانی می رسد که انسان ناچار از گفتن ویا انجام کاری است زیرا سکوت یا بی عملی موجب فوت مصلحت بزرگی است ولی در چنین بزنگاهی بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند خردمندی در گفتار و رفتار است.
زبان بریده به کنجی نشتسه صم بکم                           به از کسی که نباشد زبانش اندر حُکم
3ـ جمعیت اندکی هستند که صدای بلندی دارند اینان همان گروه های فشاری هستند که در فضاهای مجازی یا رسانه ائی اتمسفری از احساس واقعیت می سازند تا افراد تاثیر گذار، جو زده یا مرعوب شده موضعگیری کنند یا از اعلام مواضع و بیان آن دست بکشند.
شجاعترین مردم کسانی هستند که مرعوب چنین قصائی که یا دوستان افراطی یا دشمنان آگاه و حیله گر می سازند نشوند. گروه های فشار با تعجیل در قضاوت و ایجاد امواج احساسی و عاطفی در همه ی جناحها و طیف های سیاسی وجود دارند بلکه درد بی درمان جهان اسلام و خاورمیانه و نهضت های اصلاحگرانه هستند. سرنخ همه افراطیون و جریان های تکفیری در دست ماموران زبده ی اطلاعاتی و امنیتی است. نمونه ی آن القاعده و امثال آن  و تروریستهائی که ترور جان و آبرو می کنند. سیاه و سفید کردن اشخاص و مواضع در سیاست مانند تیزابی است که همه چیز را در خود حل می کند.
4ـ امام حسن (ع) در ساباط در نزدیکی مداین خطاب به لشکریان فرمودند که کینه ائی از هیچ مسلمانی به دل ندارد و یا اراده ی سوئی و یا نیرنگی درباره کسی ندارد و آنچه د راتحاد کلمه است و ایشان از آن نفرت دارند برایشان بهتر است از چیزی که آنان را به پراکندگی بکشاند هر چند ایشان آن را دوست داشته باشند، زمانیکه امام صلح کرد مورد اعتراض یکی از شخصیت های برجسته ی شیعی قرار گرفت. تاریخ نشان داد که رفتار سیاسی امام تا چه اندازه صحیح و به جا بوده است. در خصوص حضور بعضی از چهره های سیاسی اصلاح طلب بر سر صندوقهای رأی جو سازی هائی شده است که علاوه بر نادیده گرفتن حقوق شهروندی آنان در حق رأی دادن نوعی فضا سازی روانی و تبلیغاتی برای حمله به چهره های خدوم این ملت وکل این جریان است. قاعده ی صحیح آنست که ضمن احترام به نظرات دیگران با آنان باادب واحترام سخن گوییم و به خوبی سخنان دیگران بشنویم و اگر نقدی داریم آنرا منطقی مطرح کنیم. بدانیم گاهی سخنان ومواضع ماهمراهی باچه طیفی است؟شرایط همدیگررادرک کنیم وازهرگونه توهین وتخریب پرهیز کنیم.بایک غوره سرد وبایک مویز گرم نشویم.ازقدیم گفته اند توموبینی ومن پیچش مو.ان قلت واماواگرزیاداست ولی شرح این هجران به وقت دیگر نهیم . منتظربازشدن پیچش مو صابرباشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد