یافتن دو قلوهای افسانه‌ای پس از 27 سال/ عکس‌های دو نوجوان هم بازی و هم کلاسی که باهم به جنگ رفتند

سعید صادقی در ادامه جستجوی خود، با دو رزمنده نوجوان که در زمان جنگ عکس‌شان را گرفته و اینک مرز 40 سالگی را پشت سر گذاشته اند، در بندر عباس دیدار کرد.

مهدی یاورمنش: از هفت اردیبهشت امسال که با انتشار نخستین مطلب (اینجا)، جستجو برای یافتن نوجوانان و جوانان رزمنده ثبت شده در عکس‌های سعید صادقی را شروع کردیم، این همراهی و همدلی کاربران خبرآنلاین بود که هر روز ما را در ادامه این مسیر امیدوار تر می‌ساخت.


در مرحله نخست این جستجو که تا 21 خرداد به مدت یک ماه و نیم به درازا کشید، در چند مرحله، تعداد 27 عکس از دوران جنگ تحمیلی همراه با توضیحات سعید صادقی منتشر شد. در این مدت، بر اساس اطلاعاتی که کاربران خبرآنلاین از راه های گوناگون در اختیار ما قرار دادند، چهار چهره ثبت شده در این عکس‌ها شناسایی شدند.


نتیجه جستجوی یک عکاس
نخستین رزمنده نوجوانی که به واسطه انتشار این عکس‌ها مورد شناسایی قرار گرفت، شهید مرتضی کارور بود (اینجا) که بعد از سفر به ورامین و حضور در خانه مادری‌اش، گزارش‌ها و عکس‌های دیدار با خانواده او را در خبرآنلاین منتشر کردیم. (اینجا، اینجا و اینجا).


مصطفی جزایری، دومین رزمنده ای بود که از روی عکس منتشر شده‌اش در خبرآنلاین (اینجا)، پیدایش کردیم. دیدار ما با این رزمنده جوان دیروز و مرد میان‌سال امروز با حضور خانواده‌اش و در فضایی پر احساس و عاطفی صورت گرفت. (اینجا و اینجا).

 

عکس های سعید صادقی             عکس های سعید صادقی

 

عکس های سعید صادقی            عکس های سعید صادقی

چهار عکس از رزمنده های نوجوان و جوان جنگ که پس از 30 سال شناسایی شده اند

 

سومین چهره ای که پس از 33 سال سعید صادقی دو باره توانست از او عکاسی کند، عنایت صحتی شکوهی بود؛ رزمنده ای که همشهریانش او را تنها با نام کوچک شناسایی کردند و ما با پیگیری‌های بسیار توانستیم اطلاعات تکمیلی در باره زندگی‌اش را پیدا کنیم.(اینجا).


علاوه بر این سه چهره، رزمنده ای دیگر به نام شهید عباس دهباشی را هم با کمک کاربران خبرآنلاین شناسایی کرده ایم که اگر چه با برادرش (حجت الاسلام حبیب دهباشی) تلفنی صحبت داشته ایم(اینجا)، اما هنوز موفق به دیدار خانواده‌اش در شهرستان زابل نشده ایم.


نهادهایی که همکاری نمی‌کنند
در حالی که تعدادی دیگر از کاربران خبرآنلاین موفق به شناسایی رزمندگان نوجوان و جوان در عکس‌های سعید صادقی شده اند، اما به دلیل گذشت زمان طولانی از دوران جنگ، اطلاعات دقیق و کاملی از زندگی امروز آنان نداشته اند تا در اختیار ما بگذارند.


در این موارد که تعدادشان هم کم نیست، برای کسب اطلاعات بیشتر، دست به دامان نهادهای مسوول در چند استان کشور شده‌ایم که متأسفانه تا کنون همکاری مطلوبی از آن‌ها ندیده‌ایم. در مقابل بی توجهی اداره‌ها و نهادهای مسوول، این مهر و محبت بی حد کاربران خبرآنلاین بوده که در این مسیر چند بار دست ما را گرفته و به سر منزل مقصود راهنمایی کرده است.

 

عکس های سعید صادقی

مراسم اعزام نیرو به جبهه های جنگ / پاییز 1365 / بندر عباس

 

یکی از این موارد مربوط می‌شود به عکس منتشر شده دو نوجوان رزمنده بندر عباسی (اینجا) که اگر چه در تماس تلفنی یکی از کاربران خبرآنلاین نامشان را دانستیم، اما سر نخی از شرایط و محل زندگی امروزشان پیدا نکردیم.


در پیگیری‌هایی که برای تکمیل اطلاعات ارائه شده در ارتباط با این دو رزمنده نوجوان انجام دادیم، بارها به درهای بسته اداره‌ها و نهادهای مسوول استان هرمزگان خوردیم تا این که یکی دیگر از مخاطبان خبرآنلاین که از هنرمندان عرصه تئاتر بندر عباس است، به کمک ما آمد و تنها بر اساس علاقه شخصی و دغدغه های اجتماعی‌اش، در این جستجو همراهمان شد.


محمد سایبانی که این روزها به خاطر بازی در نمایش «مثل آب برای شکلات» با کارگردانی ابراهیم پشت کوهی در تهران به سر می‌برد، با پیگیری‌های خود توانست نام و نشانی کامل این دو نوجوان رزمنده بندرعباسی را بیابد و در اختیار ما قرار دهد.


پسر خاله‌های دوقلو
با هماهنگی این هنرمند، در سفری که به بندر عباس تفتیده در گرمای 45 درجه ای داشتیم، به خانه های حسین مرادی و مجید دمادم رفتیم که دیگر نوجوان نیستند و مرز 40 سالگی را رد کرده‌اند. این دو پسر خاله که دوران کودکی و نوجوانی هم بازی و هم کلاسی هم بوده‌اند، پاییز 1365 در سن 13 سالگی، داوطلب خدمت در یگان‌های دریایی می‌شوند و در اوج جنگ نفت کش‌ها سوار بر قایق‌های عاشورا، به نبرد ناوهای آمریکایی می‌روند.


حضور در خانه های کوچک و بی بهره از امکانات این دو رزمنده قدیمی اگر چه ما را به سختی زندگی در شرایط نامناسب اقتصادی و گرمای بندر عباس آگاه تر کرد، اما صفا و سادگی آنان و خانواده‌هایشان، دل ما را هم روشن ساخت.

 

عکس های سعید صادقی

عکس جدید حسین مرادی و مجید دمادم پس از 27 سال


حسین مرادی و مجید دمادم در دیدار با ما از خاطرات نوجوانی و جوانی، سابقه حضور در نبرد های دریایی خلیج فارس و شرایط امروز زندگی‌شان گفتند. این دو پسر خاله که سال‌های سال یار جدا ناشدنی هم بوده‌اند، روزهایی را به خاطر آوردند که به دوقلوهای افسانه ای شهرت داشته‌اند؛ ایامی که با هم بازی می‌کرده، با هم درس می‌خوانده و با هم به جبهه های جنگ می‌رفته‌اند.


گزارش‌ها و عکس‌های دیدار با این دو رزمنده قدیمی و خانواده‌هایشان، روزهای آینده در خبرآنلاین منتشر می‌شوند.

 

عکس‌ها: سعید صادقی

57245

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام CA ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    دم شما ها گرم. و دم این بچه ها. خدایا، نگه دار این بنده های خوبت رو.
    • هادی A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      87 91
      من موندم دلیل اینایی که نمره منفی به این موضوع میدن به چی فکر میکنند که این کارو میکنند.
  • کامرانی IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    آدم با دیدن تفاوت این عکس ها جا می حورد. خدا نگهدارشان باشد
  • شهاب IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    53 91
    حسین بهتر مونده.
  • سعید IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    76 62
    سعی کنیم با متر و معیار های حزبی و جناحی و تنگ نظرانه، رزمنده های جنگ را مصادره نکنیم.
  • جابر IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    10 0
    بندری های اصیل . دمتان گرم
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    8 15
    آفرین بر شما که جان تان را در دست گرفتید و در نوجوانی به جنگ رفتید و امروز نه تیپ و قیافه گول زننده می زنید و نه از سابقه تان می خورید. این که خودتان مانده اید، نشان دهنده صداقت شماست
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    7 28
    خدا حفظتون کنه که اگه غیرت و شهامت شماها نبود ما هم نبودیم
    • بهنام A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      0 0
      الان این نظر چرا منفی خورده؟
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    8 9
    زنده باشید
  • سهراب IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    0 0
    درود بر شرفتان درود بر مرامتان درود ..
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    حضور در خانه های کوچک و بی بهره از امکانات این دو رزمنده قدیمی اگر چه ما را به سختی زندگی در شرایط نامناسب اقتصادی و گرمای بندر عباس آگاه تر کرد ....
  • سید مصطفی IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    درود برشرف ومردانگی این انسان های بی ریا وصادق .اینو هم بگم که رزمندگان متعلق به تمام ملت بزرگ ایران هستندو ای کاش مسولین بجای این ریخت وپاش های بیهوده کمی هم بفکر وضع اقتصادی این عزیزان وامثالهم بودند تا دوروبری ها ونزدیکان خودشان. دست عکاس با معرفت وباوفا آقای سعید صادقی که از خیل رزمندگان قدیمی است رو میبوسم. واز خداوند دراین ایام ماه رمضان برای ایشان وخانواده شان آرزوی سلامتی وتندرستی دارم. ممنونم از خبرآنلاین لطفا ادامه بدین .
  • نیما DE ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    0 0
    دریا موجه کاکا... این شعر دریا موجه انگار یه جوری یکی از نشونه های ما جنوبی ها شده...خیلی از غیر جنوبیهایی که دیدم اینو بهم گفتن... دریا موجه کاکا...